June 12, 2013

D&C Part 1

Hi assalam...

Apa khabar?hari ni nak cerita kisah 30 May yg lalu...kisah yg mendebarkan...haha...
Khamis tu aku buat D&C kat hospital pantai...ini bukan disebabkan aku keguguran...no no no...
Seperti yg semua maklum kalau buat d&c tu mesti sbb keguguran kan...kes aku ni lain sket...dinding rahim aku tebal sangat smpai doktor nasihatkan aku buat d&c tu...
Sebenarnya 3tahun yg lepas aku pi jumpa Dr kevin ni...dia ni salah seorang pakar O&G yg terbaik kat malaysia ni...dan kebetulan dia dok sg petani :) Aku & hubby jumpa Dr Kevin sebab kitorang nak baby slps 2 thn tak melekat2 lagi..hehe...
Cek punya cek doktor cakap aku ader cyst dalam ovari...lepas tu doktor soh buang cyst tu tp biasa la kalau buat kat pantai tebal la duitnya kan...kami ni rakyat marhaen je...
Beberapa kali cek dgn dr Kevin dia ckp cyst aku tak merbahaya...sebab dia tak membesar & tak perlu operation yg cepat la...mcm memahami je doktor ni...hehe...tapi dia ckp kalau nak baby mmg kene buang la cyst tu...
So Doktor Kevin rekemen ke hospital kerajaan...hospital sg petani...bila dah buat appoinment lepas tu esoknya kene admitted pihak hospital call...mintak postpon tarikh operation....ok la kitorang setuju....
Bila tiba sehari sebelum nak admitted lagi pihak hospital call lagi...mintak postpon lagi sebab ade kes yg lebih serius...hospital cakap soh dtg hospital set date lain...haram jadah punya hospital...
Lepas tu kitorang langsung malas nak pegi hospital gomen ni lagi...kitorang postpon...postpon & postpon...Selama tu en hubby mula menabung...hahaha...
Kitorang pung ada gak cek kat hospital lain...memang semua cakap ada endometriosis tu...huhuhu...
Kitorang pung lupa nak cek balik kat Dr Kevin sampai la suatu hari tu aku dpt tau sepupu aku buat operation laparoskopik tu juga untuk buang cyst...macam yg aku kene buat tu la...
Dan yg mengujakan (ayat takleh blah...haha) lepas 3bulan dia buang cyst tu dia dah pregnen...wawawa....bestnya...masa aku tulih ni dia baru 7bulan...
So aku & en hubby pung teruja la nak jumpa Dr Kevin balik...cek cek cek...dia terkejut...dia kata cyst aku dah kecik & tak memerlukan operation...dia pelik kot mcm mane boleh kecik balik..mcm dah hilang...tapi doktor kata kene buat D&C sbb dinding rahim aku tebal...at least kalau buat d&c tu ada peluang 30% nak pregnen...
Seminggu lepas cek tu aku pung buat D&C tu...tapi itu day surgery je...pagi datang petang dah boleh balik...tapi malam tu start kul 12 kene puasa....
Esoknya kitorang check in kul 7.30 pagi kat pantai...rupanya ramai yg check in..almaalom le Dr Kevin baru balik bercuti...hehe...
Tunggu punya tunggu aku masuk bilik bedah kul 2...masa tu sedar lagi...tggu turn...hehe...lps tu pakar bius akan cek & tanya kalau2 kita dah penah operate...kul 2.30 aku last sedar kot tapi 2.45 doktor dah kejut aku...dia panggil nama kita & tepuk2 pipi kita....tapi mamai lagi la walaupung aku gagahkan jugak tgk jam depan mata aku tu...hehe
Lepas tu dia antar balik ke wad...aku tak tido pung sebab lapo...ye la dari pagi smpi kul 3 lbh tak makan...lepas tu nurse antar bubur kacang...makan smpai licin....hahaha...tak pandan perot baru lps cuci...hehe...
Oleh sebab Dr Kevin banyak kes hari tu...kene la tunggu sampai petang jugak...kul 6.30 aku dah check out lps Dr Kevin cek aku ok boleh balik...yeaayyy!!!
Seminggu lagi kene datang cek balik...nanti aku update Part 2 ok :)

Kat sini aku copy paste dari blog DR Hamid Arshad pasal D&C ni...

D&C dan kesuburan



Orang mengaitkan cuci rahin atau D&C hanya untuk tujuan merawat keguguran. Sabenarnya D&C ada banyak peranana lain saperti:
1. Mengatasi perdarahan dari rahim, biasa berlaku pada wanita umor empat puluhan, yang berpenyakit fibroid atau adenomyosis, gangguan hormon.
2. Buat diagnosis untuk mengesahkan kanser rahim atau lainnya.
3. Untuk merawat kemandulan dan  sukar hamil.
4, Lekat uri lepas besalin.

Biasanya selepas menjalani xray HSG, lebih kurang 30% akan hamil dalam tempuh 3-6 bulan jika benih suami normal dan saluran fallopian terbuka lepas HSG. Jika masih belum hamil lagi dalam tempuh itu , saya cadangkan  prosedur D&C dan hydrotubation. Ia dilakukan lepas haid dan perlu diberi bius umum (pesakit tidur)

Bagaimana D&C dan hydrotubation bolih meningkatkan peluang hamil?

1. Dalam prosedur ini saluran pintu rahim perlu dibesarkan (dilatation) dan ini akan mumudahkan benih2 suami masuk kedalam rahim.
2. Dinding rahim atau lapisan endometrium perlu dikikis dan dibersihkan. Biasanya ada berlaku penebalan lapisan ini sebab ia tidak luruh kesemuanya ketika haid, dan lama2 ia bertimbun/menebal menjadikan 'endometrial hyperplasia' atau 'endometrial polyp' yang munkin menyukarkan embryo melekat/implant dalam lapisan endometrium. Lepas D&C, lapisan baru akan dibentuk dan ini munkin memudahkan peroses implantation embryo.
3. Dalam prosedure ini juga saluran fallopio akan diperbesarkan dalam prosedur 'hydrotubation' dan ini memudahkan perjalanan benih2 suami bergerak menuju ke muncung saluran fallopio dimama percantuman benih dan telor/ovum berlaku.

Prosedur ini dijalankan sebagai 'day surgery' , hanya perlu masuk day surgical center hanya separuh hari sahaja. Pesakit datang pagi dengan berpuasa sejak tengah malam. Prosedur dilakukan dengan bius am (pesakit tidur) dan 2-3 selepas itu ia bolih pulang.

Tiada patang larang khas lepas itu, hanya ia perlu tidak mengadakan hubungan dengan suami selama seminggu. Makanan mengikut sajian biasa dan vitamin supplemen perlu diteruskan

Bagaimana peluang hamil ?
Purata antara 20 - 30 % pesakit yang menjalani prosedur ini akan hamil dalam tempoh 3 - 6 bulan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...