November 5, 2009

Ikan Sambal Cili Padi

Untuk orang2 yg baru kawen nih mesti tak tau nak masak ape. Tambah2 lagi kalo ikot selera hubby dia & kalo hubby dia nih sebelum nih dok ngan famili dia. Mesti sedikit sebanyak nak wife dia masak cam mak dia masak. Patut la rektot suh aku dok ngan mak dia dulu baru pindah umah sewa. Rupe2 nye suh aku belajaq masak.

Tapi mak mertua aku memahami..hehe...dia ckp pompuan zaman skang tambah2 lagi yg masuk U memang jarang yg reti masak..yer la dok belajaq mkn nasi bungkus jer...mane de mase nak belajaq masak..memahami sungguh mak mertua aku kan..

Resepi kedua yg aku belajaq ialah ikan masak sambal cili padi. Orang jawa nih suka sgt pedas2 kot. Sket2 cili padi. Mak mertua aku jarang la guna cili kering ke cili merah tuh ke. Semua cili padi tapi bukan yg kecik2 tuh yg besar sket tuh...

Bahan2nya :
  • Bawang kecik
  • Bawang putih
  • Ikan bilis
  • Cili padi (ikot tahap kepedasan masing2)
  • Garam kasar
  • Ikan sardin (feveret rektot tp ikot korang la nak ikan ape)
  • Sedikit gula secukup rasa
Mula2 tumbuk bahan2 tadi kecuali ikan. Pas tuh ketepikan & then goreng ikan ala2 setengah masak. Dah siap goreng angkat ikan tu & tumis bahan2 yg ditumbuk tadi. Tumis hingga naik bau. Masukkan sedikit gula & masukkan ikan yg digoreng tadi. Bila dah siap angkat la...Senang & simple...Selamat Mencuba..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...